среда, 1 апреля 2015 г.

Заняття школи молодого учителя


                                            Семінар-практикум

"Мотивація професійного зростання молодих вчителів" 
 Проблеми - наші друзі, тому що тільки
занурюючись у проблеми, з якими ми стикаємося,
ми можемо прийти до результативного рішення.
Моральна відповідальність освітян
очевидна і вагома особливо тоді,коли життя
вчителя і учня перетинаються
Майкл Фулан "Сили змін"

Мета: ознайомлення вчителів з формами та методами інтерактивної взаємодії, сприяння мотивації вчителя до самовдосконалення, створення позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі шляхом установки вчителя на цінність самореалізації у своїй професії та відчуття впевненості в собі.
Завдання: за допомогою рольових ігор та вправ допомогти молодому педагогу знайти вихід із будь – якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста.
Програма семінару-практикуму
І. Організаційна частина.
1.1. Реєстрація.
1.2.Відкриття семінару – практикуму.
1.3.Ознайомлення з темою семінару-практикуму.

ІІ. Практична частина.
2.1. Психологічний  тренінг « Тепер я працюю у школі».
                                                                       Посунько Є.О., методист – психолог ММК
2.2. Вправа "Особистісне зростання  учителя".                                                             
3. Методичний практикум « Інноваційні технології в роботі учителя».
3.1. Асоціативний  кущ   до терміну « педагогічна технологія».
3.2. Встановити співвідношення ( назва технології, її характеристика).
3.3.  Вправа «Як урок зробити ефективним».
 -  методичні прийоми, які впливають на формування мотивації;
 -  методичні  прийоми для перевірки домашнього завдання;
 -  заповнення таблиці «Конструктор уроку».
                                                                       Суханова І.В., методист ММК
ІІІ. Підведення підсумків засідання.
3.1. Вправа « Розмова начистоту».



2. Вправа «Особистісне зростання  учителя».

За відомою класифікацією етапів розвитку педагогів, яку запропонувала Ліліан Катц (заслужений професор Іллінайського університету штату Урбана – Шампейн), перший адаптаційний період, який є найактуальнішим у контексті її програми, так і називається – етап "виживання".

Етапи розвитку педагогів:
1. "Виживання" (перший рік викладацької діяльності). Головною турботою молодого педагога є питання, чи зможе він вижити. Відбувається розуміння невідповідності між очікуваним успіхом і реальністю. Типові почуття – непідготовленості і невідповідності.
Протягом цього періоду молодому педагогові потрібна підтримка, розуміння, заохочення, поради.
2. "Консолідація" (другий – третій рік професійної діяльності). Педагог готовий аналізувати помилки, зроблені під час першого етапу і диференціювати конкретні завдання та навички, які потребують подальшого розвитку. Починається етап зосередження на індивідуальних проблемах учнів та проблемних ситуаціях.
Під час цього етапу цінним є навчання, що відбувається безпосередньо на робочому місці.
3. "Відновлення" (третій - четвертий рік викладацької діяльності). Педагог відчуває втому від використання своїх методів і підходів. Цей етап пов'язаний із пошуком нової інформації, інноваційних методів і підходів до навчання.
 Педагог особливо цінує нагоду поспілкуватися з колегами , які працюють за різними програмами, цікавиться участю у професійних конференціях, семінарах тощо.
4. "Зрілість" (п’ятий і більше років професійної діяльності). Під час цього етапу педагог повністю ідентифікує себе у професії, ставить перед собою глибші та абстрактніші завдання.

3. Методичний практикум « Інноваційні технології в роботі учителя».

3. 1.Асоціативний  кущ   до терміну « педагогічна технологія».

  Понятие педагогической технологии

• Технология - это совокупность приемов, применяемых в каком-либо деле, мастерстве, искусстве (толковый словарь).
• Педагогическая технология - совокупность психолого-педагогических установок, определяющих специальный набор и компоновку форм, методов, способов, приемов обучения, воспитательных средств; она есть организационно-методический инструментарий педагогического процесса (Б.Т.Лихачев).
• Педагогическая технология - это содержательная техника реализации учебного процесса (В.П.Беспалько).
• Педагогическая технология - это описание процесса достижения плани­руемых результатов обучения (И.П.Волков).
• Технология - это искусство, мастерство, умение, совокупность методов обработки, изменения состояния (В.М.Шепель).
•  Технология обучения - это составная процессуальная часть дидактической системы (М.Чошанов).
•  Педагогическая технология - это продуманная во всех деталях модель совместной педагогической деятельности по проектированию, организации и проведению учебного процесса с безусловным обеспечением комфортных условий для учащихся и учителя (В.М.Монахов).
-       Педагогическая технология - это системный метод создания, применения и определения всего процесса преподавания и усвоения знаний с учетом технических и человеческих ресурсов и их взаимодействия, ставящий своей задачей оптимизацию форм образования (ЮНЕСКО).
•  Педагогическая технология означает системную совокупность и порядок функционирования всех личностных, инструментальных и методологических средств, используемых для достижения педагогических целей (М.В.Кларин).

3. 2. Встановити співвідношення ( назва технології, її характеристика).

Назва технології
Характеристика технології








Технология проблемного обучения 

Организованный учителем способ активного взаимодействия ученика с проблемно представленным содержанием обучения, в ходе которого он приобщается к объективным противоречиям научного знания и способам их разрешения, учится мыслить, творчески усваивать знания. В совместной деятельности с учителем учащийся не просто перерабатывает информацию; усваивая новое, он переживает этот процесс как субъективное открытие еще не известного ему знания, как постижение и понимание научных фактов, принципов, способов или условий действия, как личностную ценность, обусловливающую развитие познавательной мотивации, интереса к содержанию предмета.






Технология листов опорных сигналов (логических опорных конспектов) 
В основании применения данной технологии лежит принцип опоры, который хорошо известен и давно применяется в практике обучения предмету. Традиционно в качестве опоры используются яркие словесные описания, рисунок на доске, схемы, пособия и многое другое. Основная идея технологии заключается в применении опорных конспектов – наглядных схем, в которых представлены основные единицы информации и взаимосвязи между ними, а также символы, напоминающие о примерах и служащие конкретизации учебного материала.





Игровая технология 

Хорошо известная, привычная и любимая форма деятельности для человека любого возраста.
В процессе обучения отличается наличием четко поставленной ситуационной цели и соответствующего ей педагогического эмоционально-делового (т.е. не формально-неравнодушного) результата.
Эту технологию  относят к практическим методам обучения, или выделя­ют в особую группу, так как они имеют свои особенности и соединяют элементы наглядных, практических и словесных методов. Рассматривают как приём обучения, направленный на формирование внутренней мотивации, моделирование реальной действительности; как форму организации учебной деятельности, форму активного обучения.   



Технология проектной деятельности школьников (метод проектов) 

Относится к технологиям, реализующим принцип личностно-ориентированного обучения. Суть данной технологии состоит в предоставлении возможности ученику самостоятельно планировать, организовывать и контролировать свою работу. Школьник самостоятельно добывает знания и вырабатывает умения, находит пути решения проблем, принимает решения. В результате создаются условия для развития личности, теоретического и практического познания, формирования опыта творческой деятельности, эмоционально-ценностного отношения к миру.



Интерактивные технологии

Суть заключается в том, что учебный процесс в условиях постоянной, активного взаимодействия всех учащихся; учитель и ученик являются равноправными субъектами обучения. Способствует формированию навыков а умений как предметных, так и общеучебных; выработке жизненных ценностей; созданию атмосферы сотрудничества, взаимодействия; развития коммуникативных качеств. Технология предусматривает моделирование жизненных ситуаций, совместное решение проблем.



Мультимедийные технологии

Связана с созданием электронных книг, энциклопедий, компьютерных фильмов, баз данных. В этих продуктах объединятся текстовая, графическая, аудио - и видеоинформация, анимация. Эта технология превратила компьютер в полноценного собеседника, позволили ученикам (любого возраста), не выходя из учебной аудитории, дома, офиса, присутствовать на лекциях выдающихся ученых, участвовать в конференциях, диалогах, вести корреспонденцию. Как принципиально новый учебный средство электронная книга открыла возможности «читать», анализировать «живые» озвучены страницы, есть возможности видеть, слышать, читать ..

3.3 Практичне  завдання «Конструювання етапів уроку». ( за А. Гіном)

МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ФОРМУВАННЯ  МОТИВАЦІЇ

Контрольні питання для учнів на етапі мотивації
• Що вивчатиметься?
• Чому саме цей матеріал необхідно вивчати?
• У чому полягає важливість цього матеріалу для вас особисто?
• Який результат ви повинні отримати в кінці роботи?

Дивуй. Найбуденніші й повсюдні явища. події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування — початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.

Фантастична добавка. У цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики. Наприклад, перенести навчальну ситуацію на фантастичну планету, змінити значення будь-якого параметра, який зазвичай залишається постійним або має певне значення. Біологи можуть придумати фантастичну тварину або рослину і розглянути її в реальному біоценозі. Філологи — перенести реального або літературного героя в часі. Історики — розглянути історичну ситуацію очима стародавнього грека або жителя Київської Русі.

Джерела інформації. Для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети, журнали або сторінки цих видань, де розміщено інформацію, що стосується теми уроку. Учитель просить звернути увагу на конкретну інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання.
Як варіант можна використовувати уривки з художньої та науково-популярної літератури.

Запропонуй  свій прийом

МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ

Початок уроку — це, перш за все, перевірка домашнього завдання і налаштування на отримання нових знань. Слід перевірять домашнє завдання дуже відповідально,  в різній формі.

«Вірю — не вірю». Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що...» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.

«Такні». Це універсальна гра, яка дуже подобається дітям і залучає до активної участі в уроці.

Узнай мене. Варіант 1. На уроці історії, географії, хімії, літератури можна за-пропонувати учням виступити від імені відомої персони (вченого, літературного або історичного героя), при цьому не називаючи її, але описуючи вчинки, відкриття, міркування.
Варіант 2. Учень описує портрет літературного героя.

Приклад. Фізика.
«Моє ім'я залишилося у фізиці (закон, я кий носить моє ім'я, гвинт, який носить моє ім'я), у математиці (аксіома та спираль, які носять моє ім'я). Залишилося і моє знамените слово"Еврика"(„Я знайшов"). Хто я?»
                                                                                                        (Архімед)
«Мені крім відкриття і доведення низки теорем приписують такі астрономічні відкриття: пояснення затемнень Сонця, встановлення часу сонцестояння і рівнодення, визначення тривалості року (365 днів) та інше. Хто я?»
                                                                                                        (Фалес)
«Знайди помилку» . Учитель просить знайти у висловленому тексті (задачі, завданні) помилки. Можна вказати кількість помилок.
Приклад, філологія
Учитель дає декілька граматичних (синтаксичних або інших) правил. Одне або декілька з них невірні. Знайти і довести помилковість.
Приклад. Література. Історія Учні одержують серію цитат з посиланням на авторів. Визначають, в якому випадку цитата не могла належати певному автору.
Приклад. Математика. Фізика. Хімія. Біологія
Учитель дає серію формул або формулювань, серед яких є як правильні, так і не-правильні. Завдання групи — знайти неправильні, довести їх неправильність і замінити.

Запропонуй свій прийом.
( Заповнення таблиці « Конструктор уроку»)

Конструктор комбінованого уроку ( за А.Гіном)

Етапи уроку
Зміст, форми, методи, прийоми  роботи

Прийоми педагогічної техніки
Організаційний момент
Психологічна, практична підготовка учнів до навчальної роботи






Перевірка домашнього завдання
Тестові завдання, самоперевірка за еталоном, програмоване опитування, індивідуальне опитування, фронтальна бесіда




Вірю — не вірю». Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що...» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.

«Такні». Це універсальна гра, яка дуже подобається дітям і залучає до активної участі в уроці.

Взнай мене. Варіант 1. На уроці історії, географії, хімії, літератури можна за-пропонувати учням виступити від імені відомої персони (вченого, літературного або історичного героя), при цьому не називаючи її, але описуючи вчинки, відкриття, міркування.

Актуалізація опорних знань
Використання тексту підручника, довідників; схеми, малюнки; бесіда, використання мозкового штурму, асоціювання та ін.


Формулювання мети і завдань уроку
Визначення мети через формулювання очікуваних результатів уроку; чітке формулювання мети і завдань уроку вчителем, учнями або сумісно


Мотивація навчальної діяльності
Зв'язок навчального матеріалу з реаліями життя, показ його практичного значення; створення проблемної ситуації; вплив на емоційну сферу; використання яскравих афоризмів, порівнянь, образів; рольові ігри та ін.



Дивуй. Найбуденніші й повсюдні явища. події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування — початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.

Фантастична добавка. У цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики. Наприклад, перенести навчальну ситуацію на фантастичну планету, змінити значення будь-якого параметра, який зазвичай залишається постійним або має певне значення. Біологи можуть придумати фантастичну тварину або рослину і розглянути її в реальному біоценозі. Філологи — перенести реального або літературного героя в часі. Історики — розглянути історичну ситуацію очима стародавнього грека або жителя Київської Русі.

Джерела інформації. Для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети, журнали або сторінки цих видань, де розміщено інформацію, що стосується теми уроку. Учитель просить звернути увагу на конкретну інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання.
Як варіант можна використовувати уривки з художньої та науково-популярної літератури.
Вивчення нового матеріалу
Методи словесного навчання, методи наочного навчання; методи практичного навчання, методи дослідження.



Закріплення нового матеріалу
Творчі роботи, тестування, вправи, бесіда, робота з підручником, повторення дослідів.




Підсумки уроку
Висновки і пропозиції щодо досягнення мети, самоконтроль, взаємоконтроль, рефлексивна діяльність



Домашнє завдання
Вправи, письмові роботи, робота з підручником, вивчення документів, робота зі словником, довідником, проведення дослідів, читання творів.








ІІІ. Підведеня підсумків семінару.
3.1. Вправа « Розмова начистоту».

Ми добре попрацювали на семінарі. Для людини, на мій погляд, характерно цікавість: «А як мене сприйняли  інші?»
У кожного учасника  аркуш паперу.
Якщо ви хочете, щоб вам писали тільки компліменти - малюйте в куті аркуша сонечко.
Якщо хочете почути критику - малюйте блискавку і хмару.
Якщо вам цікаво дізнатися про себе погане і хороше - малюйте знаки питання.
Передати по колу. Аркуш повертається до хазяїна.



Література
1. А.Гин. «Приемы педагогической  техники». Пособие для учителя, Луганск,  2007г.
2. В.І.Садкіна, «101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок».- Х.: Вид.група «Основа»,
2009 - 88 с.- (Серія «Золота педагогічна колекція»).
3. Н.П.Наволокова. «Практична педагогіка. 99 схем і таблиць».- Х.: Вид.група «Основа»,
2008 - 117 с.- (Серія «Золота педагогічна колекція»).
4. Н.П.Наволокова . «Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій».-  Х.: Вид.група «Основа», 2010 - (Серія «Золота педагогічна колекція»).


Комментариев нет:

Отправить комментарий